Sunday 20 January 2013

Mee Goreng Cepat Tomyam @ Tomyam Fast Fried Noodle

Assalammualaikum dan selawat ke atas
Nabi Muhammad  صلى الله عليه وسلم,

Untuk kali ini entrinya adalah masakan cepat(fast cooking food). Bahan-bahan yang digunakan biasanya terdapat di dapur tuan-tuan atau puan-puan.

Bahan-bahan untuk masakan kali ini adalah seperti berikut :-


A. 3 Bungkus Mee Cepat a.k.a segera- apa perisa pun tak kesah, tapi kalo buat nie masa camping elok lah perisa tom yam kalau tak tak jadilah Mee Goreng Cepat Tomyam. 

 


B. Perencah Tomyam- yang nie pilihan ("optional" cakap omputehnye). Kalo ada bende nie perencah yang ada dalam mee cepat tu tak yah lah guna banyak. Kalo mee cepat 3, guna ajelah 1 perencahnya.(Kalo gi camping atau takde bende nie kat umah guna jelah tiga-tiga perencah tu) 

C. Aneka Bawang- 3 ulas Bawang Putih, 2 bijik Bawang Merah Kecik1 bijik Bawang Merah besar cikit. Kalo rajin cikit, korang potonglah bawang nie kecik kecik cikit supaya senang bila menumbuknye atau memblendernya nanti. 





D. Sedikit Minyak Masak- Kalo korang nak guna minyak zaitun ke, minyak soya, minyak sapi, minyak kelapa, butter, marjerin ke tak kisah. asala kan minyak yang boleh guna untuk memasak makanan. Hatta minyak lebihan masak goreng cempedak, pisang, cokodok semalam pun boleh.(AMARAN : jangan guna minyak pelincir, minyak urut, minyak keta)





E. Bahan seterusnya adalah Serbuk Lada Hitam, Serbuk Rosemary dan Serbuk Basil (Yang nie kalo takdepun takapa. Kalo nak tukar dengan cili ke, lada atau benda pedas yang lain pun boleh) 


F. Telur- Tak kesah telur apa pun, ayam, itik, puyuh, janji yang halal di makan. Jumlah nya ikut korang lah, jangan satu papan sudah. (Amaran : Membazir kawan syaitan)






G. Air Putih/Masak/Suam- Guna bila perlu







H. Kasih Sayang- bahan ini digunakan ketika hendak membeli bahan dan sewaktu memasak. (Bahan yang paling penting-kalo tiada ditakuti masakan ini menjadi kurang enak)






Setelah ada bahan-bahan yang tersebut diatas maka proses seterusnya ialah memasak. Biasalah kalo nak buat sesuatu kenalah mulakan dengan bismillah. Kalo dapat berdoa lagi bagus"Ya Allah ya tuhanku, permudahkanlah segala urusanku".



Cara-Cara Memasak :-




1. Amik bawang yang telah dipotong-potong tadi dan masukkan ke dalam lesung batu. Tumbuk sampai rasa dah boleh guna untuk menumis. (Kalo nak tambak ikan bilis cikit pun boleh. Dah siap biarkan saje dalam lesung batu tu. kalo rajin nak basuh pinggan extra, bolehlah bubuh/pindahkan bahan tadi ke dalam pinggan 

2. Basuh telur tadi, kemudian panaskan minyak di dalam kuali. Pabila minyak dah panas, goreng telur tersebut dan jadikan dia "scrambble egg" seperti di dalam gambar sebelah kanan nie.   



 3. Kemudian, buka bungkusan mee cepat tadi dan rendam dengan air panas(Gambar Kiri). Setelah mee tadi kembang toskan seperti dalam gambar sebelah kanan.






4. Panaskan minyak dalam kuali. Bila minyak dah panas masukkan bawang yang telah di tumbuk tadi seperti dalam gambar sebelah kiri.
Tumis sehingga keluar bau wangi.


5. Masukkan sesudu perencah tomyam tadi. Kalo rasa tak cukup tambahlah sikit lagi. (Secukup rasa). Masukkan pulak, perencah yang ada dalam mee cepat tadi, sebungkus dah cukuplah.

6. Masukkan sedikit air, tunggu sehingga mengelegak(dah kuar buih-buih). 



7. Masukkan mee yang telah ditos tadi kedalam kuali. Campakkan sikit serbuk rosemary dan serbuk basil.








8. Gaul dengan rata sampai semua rempah kena dengan mee tadi. Goreng dengan penuh kasih sayang. Agak-agak dah rata, masukkan pula telur "scrammble" tadi. Goreng mee hingga rasa puas hati. (Jangan sampai legam mee tu sudah le)


 

8. Dah puas hati, angkat dan hidangkanlah untuk dimakan. 


Nota : Masa menumis dan menggoreng tadi, gunakan api mengikut kesesuain. 


Sekian untuk kali ini. Selamat Memasak.

Assalammualaikum dan selawat ke atas
Nabi Muhammad  صلى الله عليه وسلم,


p/s jangan lupa basuh ya pinggan-pinggan, senduk, sudu, lesung batu dan lain-lain barang yang diguna.




No comments:

Post a Comment